In dit artikel gaan we het aandeel Wix.com bespreken. Wix opereert grotendeels in de Verenigde Staten. Grote kans dat je nog niet eerder van dit bedrijf hebt gehoord. Dat maakt het niet een minder interessante belegging. Het bedrijf is op moment van schrijven 4,16 miljard dollar waard.
Wix.com Ltd.
Ticker: WIX
ISIN: IL0011301780
Inhoudsopgave
- 1 Wix.com aandeel analyse
- 2 Waar staat Wix.com op dit moment?
- 3 Competitieve voordelen van Wix.com
- 4 De moat van Wix.com
- 5 Het aanbod van Wix
- 6 De toekomst van Wix.com
- 7 Voordelen van SaaS CMS tegenover CMS
- 8 De risico’s
- 9 Omzet
- 10 Marketing
- 11 De waardering van Wix.com
- 12 Management
- 13 Aandeelhouders
- 14 Conclusie
- 15 Aandelen van Wix.com kopen
- 16 Disclaimer
Wix.com aandeel analyse
Wix.com maakt het mogelijk een professionele website te maken op een simpele manier. Dankzij het gebruik van Artificial Design Intelligence. Zo hoeft de gebruiker alleen een paar simpele vragen te beantwoorden en doet de software de rest. Zelfs SEO optimalisatie wordt verbeterd met deze software. SEO (Search Engine Optimization) staat voor zoekmachine optimalisatie. Dit gebeurd dankzij ingebouwde SEO tools.
Wix biedt zijn klanten dus gemak en de ondersteuning om goed te worden geïndexeerd. Dit kan helpen bij het werven van meer bezoekers, wat gunstig is en meestal het doel is van een website maker.
Naast deze diensten biedt Wix ook premiumpakketten, een logomaker, een webshop, appmarkt, Domeinen, Webhosting, e-mail marketing en andere diensten aan.
Waar staat Wix.com op dit moment?
Als we de ‘Investor Presentation‘ erbij pakken zien we de resultaten van het eerste kwartaal van 2022. Op dat moment waren er zo’n 228 miljoen geregistreerde gebruikers. 58% Van deze klanten kwam uit Noord-Amerika, 42% daarbuiten. Verdeeld over 22 landen in totaal. Met meer dan 6000 werknemers een aardig gevestigd bedrijf.
Meer dan 1 miljard dollar van de omzet (van in totaal 1,27 miljard dollar) komt uit ’terugkerende omzet’ in de vorm van abonnementen. In het eerste kwartaal werd er een omzet van 342 miljard dollar gemaakt. Dit is een groei van 14% jaar-op-jaar. Ook de partner omzet groeit hard. 41% groei jaar-op-jaar en zelfs 190% meer dan 2 jaar geleden, met in 2021 totaal 270 miljoen dollar.
Omzet verdeling:
- Noord-Amerika: 58%
- Zuid-Amerika: 4%
- Europa: 26%
- Azïe en de rest: 12%
Competitieve voordelen van Wix.com
Wix heeft een aantal competitieve voordelen. Dezen helpen het bedrijf te groeien en eventueel te winnen van concurrenten. Ook de marges kunnen hierdoor op termijn hoger uitvallen. Voornamelijk de technologie, het businessmodel om klanten aan te trekken en de manier van klanten behouden vallen hier onder.
De technologie waar Wix.com gebruik van maakt, loopt voor op die van de (meeste) concurrenten. Het makkelijke ‘drag-and-drop’ systeem vergemakkelijkt het proces voor de klanten. Zonder enige kennis van coderen is het voor vrijwel iedereen mogelijk een eigen site op te zetten. Zo kun je als bedrijf de focus op de business houden. Er wordt bovendien veel geld geïnvesteerd in het uitbreiden en verbeteren van de technologie. In het tweede kwartaal van 2022 werd er alleen al zo’n 121,6 miljoen dollar geïnvesteerd hierin. Om je een idee te geven hoe veel dit is ten opzichte van de omzet. De omzet bedroeg in ditzelfde kwartaal zo’n 345 miljoen dollar.
Freemium model
Een ander competitief voordeel is het businessmodel om klanten aan te trekken. Dit gebeurt volgens de zo genoemde ‘Freemium’ methode. Freemium is een bedrijfsmodel waarbij je een bepaalde dienst gratis aanbiedt. Extra mogelijkheden daar betaal je voor. Met de gratis versie trek je klanten aan. Op die manier raken gebruikers gewend aan het platform. Zo bouwen ze de basis al op en vaak willen ze vervolgens uitbreiden. Daar profiteert Wix uiteindelijk van.
Freemium is simpelweg de woorden ‘Free’, dus gratis, en ‘premium’ samengevoegd. Een praktijk voorbeeld hiervan is Youtube. Je kunt hier gratis naar kijken, maar dan heb je wel advertenties. Je kunt er ook voor kiezen een abonnement af te sluiten. Hierdoor ben je onder andere van die vervelende advertenties af.
Het derde competitieve voordeel die we willen behandelen is het behouden van klanten. Klanten die gebruik maken van Wix zitten als het ware aan ze vast. Wanneer je net een snel en goedwerkend platform hebt opgezet, ga je niet snel verhuizen van aanbieder. Dit neemt veel tijd in beslag. Hierdoor kan Wix na verloop van tijd eventueel de winstmarges verhogen. Een nieuwe aanbieder die net iets goedkoper is valt namelijk al snel af door het complexe overzetten. Hierdoor zijn klanten eerder genoodzaakt te blijven bij de huidige aanbieder.
De moat van Wix.com
Een belangrijk aspect bij een aandeel is of het bedrijf een moat heeft. Dit is een competitief voordeel dat lastig is voor concurrenten om na te bootsen of zelfs te overtreffen. Denk hierbij aan het algoritme van Google, de machines van ASML maar ook iets simpelers als de naamsbekendheid van bijvoorbeeld Nike.
Lees ook: Wat is een moat? Aandelen met een moat
Om een zo goed mogelijk eindproduct te leveren heeft Wix een infrastructuur opgezet. Deze bevat onder andere:
- Datacenters in 3 continenten en 4 regio’s
- Tienduizenden servers die capabel zijn om in milliseconden om te leiden.
- Meer dan 200 CDN nodes.
- Ingebouwde SEO-tools
- Data back-up beveiliging
- 2 Lagen DDoS beveiliging per site
- Data beveiliging met encryptie van hoge kwaliteit
- Een ‘war-room’ die 24/7 online staat en storingen of aanvallen afhandelt
Deze infrastructuur creëert voor Wix een moat. Het is namelijk een tijdrovend, duur en lastig project om dit te overtreffen, mocht het al lukken. Door deze relatief hoge drempel kan het concurrenten zelfs laten afzien om het zelfs te proberen.
Het aanbod van Wix
Wix biedt een compleet aanbod aan voor iedereen en elk soort bedrijf. Hiervoor hebben ze verschillende applicaties. WIX ADI voor beginners, WiX Editor voor mensen die het zelf willen bouwen en Editor X voor designers. Dit is allemaal ingericht in één infrastructuur. Deze bevat ingebouwde SEO, performance, veiligheid, hosting en privacy van hoge kwaliteit. Dit zorgt voor efficiëntie
De performance van WIX zijn de laatste tijd ook enorm verbeterd. In begin 2020 scoorden concurrenten zoals WordPress, Shopify, Squarespace en Weebly nog beter qua snelheid. Sinds april van 2022 is WIX de snelste. Dit resulteert in betere en hogere posities in zoekmachines zoals Google. Voor klanten daarom een enorm positieve verandering. Voor nieuwe klanten mogelijk een reden om juist voor Wix te kiezen.
De toekomst van Wix.com
De CEO van Wix heeft tijdens de ‘Analisten en Investeerders dag‘ aangegeven dat de website bouwers markt enorm is, en door blijft groeien. De CEO verwacht een 20% FCF (Free Cashflow) marge te realiseren in 2025. Onderstaand de video mocht je deze zelf willen bekijken. Hier benoemd de CEO interessante zaken over de toekomst.
Ondanks de groei door de jaren heen, stagneert het aantal gebruikers niet. Het aantal nieuwe gebruikers blijft stijgen jaar op jaar.
Websites worden steeds vaker met CMS gebouwd. Waar dit in 2011 slechts 3% van de websites was, is dit gegroeid tot 27% in 2021. Binnen de CMS websites was 18% een SaaS CMS website in 2011. Dit is gegroeid naar 37% in 2021. Het aandeel van Wix hierin is ook sterk gestegen. In kwartaal 1 van 2020 was dit 16%. In het vierde kwartaal van 2021 is dit gegroeid naar 26%. Dat houdt in dat 1 op de 4 nieuwe websites gebouwd wordt met Wix momenteel.
De focus ligt voornamelijk bij het verbeteren van de SEO (Search Engine Optimization). Dit is voor klanten van WiX namelijk een belangrijk aspect. Verder ligt de prioriteit bij de innovatie van het aanbod. Dit resulteert namelijk in een grotere TAM (Total adressable market). Oftewel hoe groot de potentie van WiX is om te groeien in het vakgebied waar ze actief zijn. Door dit aanbod te vergroten vergroot je ook de afzetmarkt en de potentiële groei.
Hierdoor is de TAM al vergroot van 26 miljard dollar in 2017 naar 211 miljard dollar in 2021. Een aanzienlijke verhoging. Dit komt omdat het aanbod door de loop van jaren gigantisch is toegenomen. De toevoegingen per jaar kun je terugvinden in de ‘Wix 2022 analyst and investor day’.
Voordelen van SaaS CMS tegenover CMS
- Gebruiksvriendelijke technologie
- Geen ontwikkelaars benodigd
- Geen onderhoudsupdates benodigd
- Betere beveiliging
- Betrouwbare hosting
- Beter te bewerken
De risico’s
In de 20-F van Wix staan alle risico’s opgesomd. De 20-F filing is een document dat buitenlandse bedrijven die gelist zijn op de Amerikaanse beurs verplicht zijn te verstrekken. Hiermee informeren ze potentiële aandeelhouders. Van de directie, risico’s tot aan de financiële situatie. Voor alle risico’s adviseren we je deze 20-F zelf door te nemen. We gaan hier in op slechts een aantal.
Concurrentie
Binnen de sector waar Wix.com actief is zijn grote concurrenten aanwezig. Shopify, WordPress.com en Squarespace bijvoorbeeld. Deze concurrenten zitten volgens de CEO ook in ‘fase 3’. De fase waarin er geen ontwikkelingsteam en handmatige codering nodig is. De tijd van de SaaS (Software as a service) CMS (Content Management System) platformen en de daarbij horende voordelen. Denk aan ingebouwde veiligheidssoftware en dergelijke.
Deze bedrijven kunnen marktaandeel van Wix pakken. Andersom is ook mogelijk, investeringen doen en blijven innoveren is daarom van essentieel belang.
Vestiging
Wix is gevestigd in Israël. Dit kan voor de toekomst een risico vormen. Zo kan beleid of regelgeving roet in het eten gooien. Het aantrekken van hoge kwaliteit personeel kan ook een ding zijn. In Amerika wordt veel met SBC (stock based compensation) gewerkt. Dit is het uitbetalen van werknemers met aandelen. Vaak gebeurd dit bovenop het basis salaris. Reden hiervoor is omdat kwalitatief personeel graag wordt aangetrokken en behouden.
Deze ‘extra’ uitbetaling is in Amerika fiscaal gunstig. In andere landen is dit niet altijd het geval, waardoor het extra lastig kan zijn om goed personeel te krijgen.
Omzet
De omzet komt uit twee segmenten. Het ‘Self Creators’ segment groeit met gemiddeld 29% per jaar. Van 278 miljoen dollar in 2016 naar 1 miljard dollar in 2021. De gemiddelde omzet per abonnement (de ARPS, ‘avarage revenue per subscription’) gaat 9% omhoog in de afgelopen 5 jaar. Dit is grotendeels te danken aan de uitbreiding van het aanbod door te blijven innoveren.
Rond de 60% van het GPV (Gross Payments Volume) komt uit het ‘Self Creators’ segment. Dit groeide met zo’n 59% in 2021. In 2019 zat dit rond de 1,9 miljard dollar, in 2021 is dit gegroeid tot 6,1 miljard dollar.
Het restant komt uit het ‘Partners’ segment. Dit is momenteel een kleiner deel, maar groeit een stuk sneller. De laatste 2 jaar is dit segment met maar liefst 200% gegroeid.
Marketing
De manier waarop WiX marketing toepast, is zeer efficiënt. Ongeveer 50% van de nieuwe gebruikers wordt geworven op onbetaalde manieren. Denk hierbij aan mond-op-mond reclame, aanbevelingen en banners op de site. De andere 50% komt door betaalde marketing. De efficiëntie wordt bijgehouden met de TROI-strategie. TROI staat voor ‘Time to return on marketing investment’. Hiermee wordt gemeten hoe snel en hoeveel de nieuwe gebruikers opleveren.
Gemiddeld 50% (44-63%) van het geïnvesteerde bedrag is binnen een kwartaal terugverdiend. Vier kwartalen later is dit zelfs 99% en dus al bijna volledig. Dat is ver boven het doel van 7-9 maanden voor het ‘Self Creators’ segment en 10-12 maanden voor het ‘Partners’ segment.
De waardering van Wix.com
De prijs van het aandeel is het afgelopen jaar alle kanten op gegaan. Het laagste punt was $ 53,12 per aandeel. De top was maar liefst $ 217,76 per aandeel. Is Wix op deze prijs een koopje, of was het aandeel flink overgewaardeerd op de top? Dat proberen we in te schatten aan de hand van de historische waardering.
Wix maakt nog geen winst, hierdoor kunnen we niet naar de koers/winst verhouding (PE Ratio) kijken. Omzet maakt het bedrijf wel, in een mooie en stabiele lijn omhoog. Hieronder zie je de omzet per aandeel. Hierdoor wordt automatisch rekening gehouden met verwatering. Stel de omzet stijgt, maar het bedrijf geeft enorm veel extra aandelen uit. In dat geval stijgt de omzet, maar zakt de omzet per aandeel.
Als we kijken naar de koers/omzet verhouding is deze momenteel 3,17. Dit is wanneer het aandeel een prijs heeft van $ 72,90. Dit is het laagste punt als we kijken naar de afgelopen 5 jaar. Zelfs tijdens de corona dip in 2020 is deze niet verder gezakt dan 6,39.
Als we naar de prijs/omzet verhouding kijken is Wix dus historisch erg laag geprijsd.
Management
Een cruciaal punt wat een aandeel een goede belegging maakt, is het management. Dit is het stuur van de onderneming. Deze bepalen de visie van het bedrijf. Waar geld in wordt geïnvesteerd en niet te vergeten hoe het management met aandeelhouders omgaat.
CEO
Wix is in 2006 opgericht door Avishai Abrahami, Nadav Abrahami en Giora Kaplan. Drie Israëlische ontwikkelaars. De 51-jarige Avishai Abrahami is sinds september 2010 de CEO van Wix.
De CEO is vrijwel de belangrijkste persoon van een bedrijf. Daarom is het mooi om te zien wat er bij WiX aan de top staat. Abrahami is niet zomaar iemand, maar heeft een keurig trackrecord. Zo heeft hij in het verleden de softwarebedrijven Sphera Corporation en AIT opgericht. AIT is verkocht in 1997 en Sphera in 2007, 1 jaar na het mede oprichten van WiX.
Een groot pluspunt aan de CEO is zijn ambitie. Zo gaf hij aan rond 2025-2027 te verwachten dat 50% van wat er op het internet wordt gemaakt met behulp van Wix is. Of dit optimistisch of realistisch is zal de tijd leren. Één ding is in ieder geval zeker, het is een vrij ambitieus doel. Hoge doelen zorgen voor betere resultaten, zelfs in gevallen waarbij het doel niet wordt behaald.
Aandeelhouders
We zien graag dat een relatief groot deel van de aandelen in handen is van insiders. Dat zorgt voor een gemeenschappelijk doel. Als het management een fors aandeel bezit, streeft deze eerder naar waarde creatie voor aandeelhouders. In het geval van Wix.com valt dat helaas tegen. Slechts 3,24% van de uitstaande aandelen is in bezit van insiders volgens Yahoo Finance.
Daarnaast kijken we naar de transacties van insiders. Insiders die verkopen zien we regelmatig voorkomen. Hier zijn veel redenen voor te bedenken en niet per definitie een slecht vooruitzicht. Wanneer insiders kopen is dit wel erg positief. Kopen doe je wanneer je denkt hier winst op te kunnen maken.
In de afgelopen 12 maanden is er geen koop gedaan door insiders, tot voor kort. In de afgelopen 3 maand is er voor ongeveer 245,2 miljoen dollar aan aandelen ingekocht door 1 insider. De geschatte prijs hiervoor is $ 78,42 gemiddeld per aandeel.
Conclusie
Persoonlijk zien wij veel toekomstige waarde in WiX. Ze laten mooie groei jaar-op-jaar zien en zijn historisch laag gewaardeerd. Dit in combinatie met vertrouwen in de branche waar WiX actief in is heeft ons overgehaald. Binnen de branche wordt de positie sterker en sterker. Klanten zijn over het algemeen erg tevreden en aan innovatie geen gebrek.
Aandelen van Wix.com kopen
Heeft dit artikel je nieuwsgierig gemaakt naar Wix? Doe altijd goed je eigen onderzoek voordat je tot kopen over gaat. Vraag je je af waar je aandelen kunt kopen? Wij maken gebruik van Freedom24.
Disclaimer
Op moment van schrijven bezit de schrijver van dit artikel aandelen van Wix.com. Dit is geen financieel advies en de schrijver is geen financieel adviseur. Je bent altijd verantwoordelijk voor je eigen handelen. Dit artikel bevat affiliate links. Hierdoor kunnen wij in aanmerking komen voor commissies. Hier betaal jij niks extra voor.