Wat is de Price to Sales uitleg

Wat is de P/S ratio? Koers omzet verhouding uitleg

Wat is de koers/omzet verhouding? Ben je de P/S ratio tegengekomen en wil je graag weten wat dit is? In dit artikel leggen we je dat haarfijn uit. Daarnaast vertellen we je wat hier invloed op heeft en wat een goede P/S ratio is. Maar eerst het korte antwoord:

De P/S ratio staat voor ‘Price to Sales’ ratio. In het Nederlands koers/omzet verhouding. Zoals de naam eigenlijk al aangeeft, is dit de verhouding tussen de koersprijs en de omzet (per aandeel). Of de totale marktkapitalisatie van een bedrijf gedeeld door de omzet van een jaar. Meestal van de afgelopen 12 maanden, ook wel aangegeven als TTM (Trailing Twelve Months).

Wat is de P/S ratio?

Zoals in het beknopte antwoord werd aangegeven is de P/S ratio een verhouding die kijkt tussen de prijs van een aandeel en de omzet. Op deze manier kun je met dit kengetal bedrijven met elkaar vergelijken op basis van omzet. Hoe lager deze verhouding is, des te minder je betaald voor elke euro of dollar omzet die het bedrijf maakt. Je wilt daarom in theorie deze ratio zo laag mogelijk hebben.

Lees ook: Wat is de P/E ratio? – Koers winst verhouding uitleg

De koers/omzet verhouding formule

Om deze koers/omzet verhouding beter te begrijpen is het handig om te weten hoe je deze berekend. De formule is vrij simpel, namelijk de omzet delen door de marktkapitalisatie. De andere manier is om de huidige koersprijs te delen door de omzet per aandeel. Dit ziet er als volgt uit:

Price to Sales ratio = Market Value Per Share / Sales Per Share

De Nederlandse variant:

Koers/omzet verhouding = Prijs per aandeel / omzet per aandeel

Nu je weet welke gegevens je nodig hebt om de p/s ratio te berekenen is het de vraag waar je deze gegevens kunt vinden. De meest betrouwbare informatie wat betreft de financiële status van een bedrijf vind je op de site van het bedrijf zelf. Andere sites zoals ‘Yahoo Finance’ of ‘Macrotrends.net’ kunnen handig zijn om te vergelijken. De meeste informatie klopt aardig. Voor een goede analyse is echter de informatie van het bedrijf zelf een betere keuze.

De koers / omzet verhouding wordt ook wel revenue multiple of sales multiple genoemd.

Lees ook: Wat Is ROE? Return On Equity Betekenis & Definitie

Vergelijken op basis van de P/S ratio

Zoals gezegd is in theorie een zo laag mogelijke p/s ratio wenselijk. In het algemeen is dit niet realistisch. Waar een P/S ratio van 3 voor bedrijf A goedkoop is, kan dat voor aandeel B heel duur zijn. Hoe een aandeel gewaardeerd is, hangt van veel zaken af. De omzet is daarin slechts een enkele factor. Bedrijf A kan namelijk wel een netto winst marge van 85% hebben, waar bedrijf B slechts een netto marge van 2% heeft of zelfs negatief is.

Daarom is de P/S ratio het beste te gebruiken net als vrijwel alle andere verhoudingen. Namelijk in vergelijking met andere bedrijven binnen dezelfde sector. In deze gevallen zie je vaak vergelijkbare marges. Ook de fase van een bedrijf is belangrijk, hoe groot is het bedrijf en hoe snel groeit het?

Een andere handige manier is het vergelijken van de koers/omzet verhouding tegenover hetzelfde bedrijf door de jaren heen. Door hier naar te kijken zie je in een oogopslag hoeveel beleggers in het verleden wilden betalen voor het aandeel, tegenover de huidige situatie. Hieronder een voorbeeld hiervan van het aandeel Apple.

koers omzet verhouding apple voorbeeld price to sales ratio
Bron

Zo zie je in een oogopslag dat Apple relatief duur gewaardeerd staat tegenover het verleden. Dit is puur op basis van de koers/omzet verhouding. Om een beter beeld te krijgen zou je de lijn van de marges en eventueel andere zaken hier naast kunnen leggen.

Forward Price to Sales ratio

Net als bij de P/E ratio, zijn er ook bij de P/S ratio verschillende varianten. De meest gebruikte variant is de ‘normale’ P/S ratio. Officieel de ’trailing P/S ratio’ aangezien deze naar de cijfers kijkt van de afgelopen 12 maanden.

Aangezien beleggers prijzen baseren op (verwachte) groei in de toekomst, is er de ‘forward Price to Sales ratio’ bedacht. Deze kijkt vooruit, op basis van de verwachte omzet voor de komende 4 kwartalen.

Deze ratio is daarom iets minder betrouwbaar, aangezien het gaat om verwachte resultaten. Toch is dit een handig kengetal om mee te nemen. Beleggers hechten namelijk veel waarde aan de groei in de toekomst. Behaalde resultaten zitten vaak al verwerkt in de koers van een aandeel.

Lees ook: PEG Ratio betekenis – Price/Earnings-to-Growth uitleg

EV/Sales ratio

Aangezien de P/S ratio niet meeneemt hoeveel schulden een bedrijf heeft, doet de EV/Sales ratio dit wel. In plaats van kijken naar de marktkapitalisatie kijkt deze verhouding naar de ondernemingswaarde (Enterprise value).

De ondernemingswaarde is simpelweg de marktkapitalisatie met daarin de schulden en het vermogen verwerkt, samen met de preferente aandelen. Hierdoor geeft de EV/Sales ratio een beter beeld dan de P/S ratio.

Conclusie: hoe gebruik je de koers omzet verhouding het best?

De koers / omzet verhouding is slechts een beknopte indicatie van de waardering van een bedrijf. Kijk daarom altijd naar het grotere plaatje. Deze verhouding is bij lange na niet genoeg om een goede indruk te krijgen van de huidige staat waarin het aandeel gewaardeerd is. Belangrijke zaken zoals de winstgevendheid, de groei en de toekomstige prestaties zijn niet vast te stellen op basis van alleen deze verhouding.

Voor een completer beeld kun je de EV/Sales gebruiken. Deze houdt met meerdere zaken rekening zodat je een accurater kengetal krijgt.

Lees ook: Freedom24 Review

Feiten over de koers omzet verhouding

  • De koers/omzet verhouding geeft aan hoeveel beleggers bereid zijn te betalen voor elke euro/dollar omzet die een bedrijf maakt.
  • Hoe lager de koers/omzet verhouding is, des te goedkoper het aandeel/bedrijf.
  • De P/S ratio is slechts een beknopte indicatie en zegt op zichzelf niet veel.

Bronnen

Investopedia.com: How to Use Price-To-Sales Ratios to Value Stocks

TheMotleyFool: Price-To-Sales Ratio Defined

Price To Sales: BeleggenBeleggenBeleggenBeleggen