NIO aandelen

NIO aandelen – Nu beleggen in de Chinese Tesla?

Nio is een chinees bedrijf dat vooral bekend is door zijn (zelfsturende) elektrische voertuigen. Het wordt ook wel het Chinese Tesla genoemd. Het bedrijf is opgericht in 2014 door William Li die nog steeds CEO is van NIO.

NIO aandelen

Naast auto’s maakt Nio onder andere huizen, kleding en etenswaren. Voor het opladen maakt Nio gebruik van een heel ander concept dan concurrenten, swap stations, daar gaan we zo dieper op in. Naast het maken van elektrische personenauto’s maken ze ook deel uit van de Formule E. Ze hebben kantoren in Hefei, Beijing, San jose, Munich, Oxford, Oslo en het hoofdkantoor in Shanghai. Nio aandelen hebben veel groeipotentie, hieronder lees je waarom.

In 2021 is de eerste sedan van Nio op de markt gekomen, de ET7. De omzet van de verkochte auto’s kwam in 2020 nog uit alleen SUV’s. In 2020 zag de omzet er als volgt uit:

  • EC6: 4922 verkochte modellen
  • ES8: 10861 verkochte modellen
  • ES6: 27945 verkochte modellen

Lees ook: Raisin Review

Sector

In deze analyse gaan we ons vooral richten op het elektrische voertuigen deel van Nio. Om te bepalen of Nio aandelen aantrekkelijk zijn om in te investeren, is het belangrijk om te kijken in welke sector Nio zich bevind. Om vast te stellen of er voldoende marktaandeel en groeipotentie gaat zijn.

NIO bevindt zich in de sector voor elektrische voertuigen. Een markt waar zeer veel vraag naar is tegenwoordig. Bovendien is de wereld hard bezig met groene energie, hier sluit NIO perfect bij aan. Om een indicatie te geven: Nederland wordt internationaal gezien als een grote speler op het gebied van elektrische mobiliteit. Samen met China, Noorwegen, Ijsland en Zweden behoorde Nederland tot de top 5 landen in de wereld waar meer dan 1,5% van de auto’s elektrisch was.

1,5% is zeer weinig. Binnen 20 jaar zal naar verwachting de helft van de personenauto’s elektrisch zijn in het grootste deel van Europa. En niet alleen in Europa. China is op moment van schrijven al koploper in deze markt. Naar verwachting zal in 2030 al 10% van de verkochte auto’s elektrisch zijn. In 2030 zal dit naar schatting 28% zijn, en in 2040 zelfs al 58%. Europa én China zijn in 2030 samen goed voor 72% van de totale afzet van elektrische voertuigen. Kortom, genoeg groeipotentie in deze sector voor NIO.

Lees ook: Wat is de Total Addressable Market? TAM uitleg

Voordelen tegenover concurrentie

NIO heeft een bijzonder systeem wat betreft de batterijen. Het BAAS-systeem, wat staat voor ‘battery as a service’. Een soort abonnement op de batterijen. Dit heeft een aantal grote voordelen. Ten eerste zorgt dit voor een stuk lagere aanschafprijs voor een Nio auto. Hierdoor komen de NIO modellen ook nog in aanmerking voor subsidie van de Chinese overheid. Een ander voordeel is dat hierdoor meer mensen een NIO kunnen betalen. Dit systeem maakt de auto’s daarom een stuk voordeliger en toegankelijker voor de gemiddelde mens.

Door gebruik te maken van dit systeem zit je als klant ook niet met het probleem dat je batterij minder wordt. De batterij is toch niet van jou. Deze kun je gemakkelijk omwisselen voor een nieuwe bij een van de ‘swap stations’. Dit zijn kleine garages waar je jouw oude batterij verwisseld voor een nieuwe volle batterij. Deze handeling kost op het moment zo’n 3 tot 5 minuten. Dat is een stuk sneller dan aan de snellader. Wat opnieuw een groot voordeel is voor veel mensen.

Kort samengevat zijn de voordelen van dit businessmodel:

  • Meer verkopen door betere betaalbaarheid
  • Maandelijkse blijvende opbrengsten door de verhuur van de batterijen
  • Zeer snelle laadtijden

Toch moeten we als potentieel investeerders kritisch blijven en ook kijken naar de nadelen. Want er kleven uiteraard ook nadelen aan deze methode.

  • Infrastructuur van ‘swap stations’ aanleggen, wat veel geld kost
  • Beperkte uitbreidingsmogelijkheden naar andere landen, doordat ook daar deze infrastructuur zou moeten worden aangelegd.
  • Als er in de loop van tijd betere batterijen en snellere/meer oplaadpalen komen wordt dit model wellicht overbodig

Financieel

Voordat we verder kijken naar de toekomstvisie en dergelijke van NIO duiken we eerst de cijfers in. In het verleden heeft NIO regelmatig extra aandelen uitgegeven om meer geld te vergaren. Voor het bedrijf is dit positief, omdat het geld kan worden gebruikt om (sneller) uit te breiden en te investeren. Voor de huidige aandeelhouders is dit op korte termijn nadelig doordat hierdoor verwatering plaatsvind. Je wordt procentueel gezien minder eigenaar door deze extra aandelen uitgifte.

Current ratio

Daarom kijken we naar de current ratio. Wat inhoudt hoe vaak de kortlopende schulden (schulden die binnen een jaar betaald moeten worden) kan worden gefinancierd met de kortlopende bezittingen (geld of bezittingen die in korter dan een jaar liquide gemaakt kunnen worden zoals debiteuren). Hoe hoger deze ratio, hoe beter. Op zijn minst willen we een current ratio van 1 of hoger om veilig te zitten. Bij NIO is de current ratio (46.206.817: 13.976.240=) 3.30. Hierbij is gekeken naar de gegevens van 30 december 2020. De current ratio van NIO is zeer gezond.

Genoeg liquide middelen voor de korte termijn. Tijd om te kijken naar de belangrijke cijfers. NIO is een jong bedrijf wat nog vol op in ontwikkeling is. Nio aandelen noemen we daarom ook groeiaandelen. Het is belangrijk om te kijken hoe groot die groei is en hoe snel NIO opschaalt.

NIO verwacht in het tweede kwartaal tussen de 21.000 en 22.000 voertuigen te verkopen. Dat zou neerkomen op 103 tot 113% groei tegenover het tweede kwartaal van 2020. De omzet voor het tweede kwartaal wordt geschat op $ 1,243.3 miljoen en 1,298,0 miljoen. Dat is 119,0% tot 128,7% meer tegenover hetzelfde kwartaal vorig jaar. 2,1% tot 6,5% meer tegenover het eerste kwartaal van 2021. Bij autobedrijven kijken we niet naar het kwartaal ervoor, maar naar hetzelfde kwartaal van vorig jaar.

Voor meer financiële cijfers over NIO kun je hier klikken voor de kwartaalresultaten.

Leveranciers

Nio heeft ook een ruim assortiment aan leveranciers. Het is belangrijk dat ook de leveranciers in de vraag kunnen voldoen om zo maximaal op te kunnen schalen.

  • JAC motors, zorgt voor de productie in het algemeen
  • CATL is leverancier voor de batterijen, deze levert ook aan Tesla.
  • Bosch zorgt voor de optimalisatie van het terugwinnen van energie bij het remmen
  • Brembo levert de remmen
  • Novelis levert de panelen voor het chassis
  • Mobileye (onderdeel van Intel) levert de chips.

Als we kijken naar de leveranciers lijkt dit op het eerste oog prima om te kunnen voldoen aan de vraag en groei van Nio.

Ondersteuning

NIO staat er niet alleen voor, het Chinese technologiebedrijf Tencent (een gigantisch bedrijf met 800 miljard aan beurswaarde op moment van schrijven) heeft voordat Nio op de beurs kwam 510 miljoen dollar geïnvesteerd in het bedrijf. Hierdoor hebben ze ongeveer 15% van de totaal uitstaande aandelen in handen. Dat is zeer positief. Ook heeft Nio steun gehad van de Chinese overheid, toen het in 2019 nog niet zo goed ging met het bedrijf heeft de Chinese overheid een lening van 1 miljard dollar uitgegeven aan NIO.

Toekomst aandelen NIO

Één van de toekomstplannen van NIO is het uitbreiden naar Europa. Momenteel verkoopt NIO auto’s in China, Hong Kong, Duitsland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Daar zullen snel landen aan toegevoegd worden. Ze hebben al bekend gemaakt de eerste stappen te gaan zetten in Noorwegen. Volgens planning zullen in september daar de eerste leveringen plaats gaan vinden.

Koersdoel NIO aandelen

  • Morgan Stanley: $64
  • Mizuho: $65
  • Deutsche Bank: $60
  • Merrill Lynch: $60
  • Nomura: $81
  • CLSA: $50
  • Citigroup: $57,60
  • Jefferies: $38,80
  • J.P Morgan: $70
  • HSBC: $54
  • Credit Suisse: $71
  • Daiwa: $59
  • UBS: $55
  • Goldman Sachs: $59

Zoals we kunnen zien aan bovenstaande koersdoelen die bovenstaande instanties hebben vastgesteld zijn veel partijen positief over dit aandeel.

Nio aandelen kopen

Tot slot, als je van mening bent dat NIO een goede aankoop is, is het tijd om eventueel te kopen. De meest gebruikte broker in Nederland is DEGIRO. Deze broker heeft een groot assortiment en zeer lage kosten. Bovendien is DEGIRO zeer overzichtelijk en gebruiksvriendelijk.

Persoonlijk kopen wij aandelen bij FXFlat. Meer weten over deze broker? Lees het in de FXFlat review.

970x250

Bronnen

https://startkabel.nl/: Beleggen algemeen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *