Just Eat Takeaway Aandeel Analyse

Just Eat Takeaway aandeel – Thuisbezorgd fundamentele analyse

Just Eat Takeaway, een aandeel wat in Nederland zeer bekend is. Het is tenslotte een aandeel dat is opgenomen in de AEX. Bovendien heeft waarschijnlijk iedereen wel gehoord van ’thuisbezorgd’. Ook een onderdeel van Just Eat Takeaway. Het aandeel heeft in de coronatijd een flinke groei doorgemaakt. Kan het bedrijf deze groei na corona voortzetten? We duiken in de cijfers en kijken naar de verwachtingen van analisten.

Bovenstaande map laat zien waar Just eat Take away inmiddels actief is. Met de recente overname van Grubhub is het zijn positie in de Verenigde Staten sterk aan het uitbreiden.

Just Eat Takeaway

Het bedrijf is opgericht in 2020 en is actief in de sector ‘internet en directe marketing retail’. Het aantal werknemers groeit exponentieel. In december 2018 waren dit er 2700, december 2019 5400 en in 2020 al 9000. Just Eat wordt geleid door de oprichter en huidige CEO Jitse Groen (43j). Hij was 21 jaar toen hij Thuisbezorgd oprichte. Ervaring in de sector heeft hij inmiddels wel kunnen we concluderen. Zelf heeft hij 7,22% van de aandelen in bezit.

Just Eat Takeaway staat momenteel erg sterk in de markt. In 23 landen meer dan 244.000 verbonden restaurants en meer dan 60 miljoen actieve gebruikers in 2020. De focus ligt zoals hierboven al aangegeven op het marktleider worden in zoveel mogelijk landen. In landen als Spanje, Italië, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, Israël, Polen, Canada, Bulgarije, België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk zijn ze dat al. Het is daarom voor concurrenten erg lastig om hier tussen te komen. Dat zorgt voor een zogenaamde ‘moat‘. Een sterk competitief voordeel ten opzichte van concurrenten.

De service willen ze ook uitbreiden. Zo zijn ze van plan ook supermarkt bestellingen te bezorgen. Later dit jaar willen ze hier in Duitsland mee beginnen in 80 steden.

Food Delivery sector

Het bedrijf bevindt zich in de sector bezorging van voedsel aan huis. Binnen deze branche is het belangrijk om klanten tevreden te houden. Klantenbinding en een dominante positie hebben binnen deze markt is cruciaal. De focus bij Just Eat Takeaway en zijn concurrenten ligt daarom bij het zo snel mogelijk uitbreiden van naamsbekendheid. In het begin wordt er volop geïnvesteerd in groei en uitbreiding. Hierdoor gaat er vaak een lange periode voorbij zonder winst te maken. Het is eerst belangrijk concurrentie voor te blijven.

Manieren om dat te realiseren zijn uiteraard klanten aantrekken, en vooral behouden. Gebruiksvriendelijkheid en service zijn daarbij erg van belang. De App van thuisbezorgd is gebruiksvriendelijk en heeft een breed netwerk van samenwerkingen. In Nederland hebben ze deze monopoliepositie al in handen. Het is nu cruciaal om dat in andere landen ook te bemachtigen. In de Verenigde Staten is bijvoorbeeld stukken meer groei en omzet te behalen dan in het kleine Nederland.

Cijfers

De groei in omzet die dit bedrijf realiseert is erg netjes. In de grafiek van ‘Yahoo Finance’ hieronder zien we dat de omzet van in 2019 416 miljoen is gegroeid in 2020 tot 2,04 Miljard.

Marktkapitalisatie: 14.49 Miljard
Enterprise Value: 10,22 Miljard
Omzet groei per kwartaal: 476,80%
EBITDA: 17,5M
Winstmarge: -7,40%

De cijfers in zijn algemeen lijken erg sterk, vooral de groei in omzet. Toch zien we dat de winstmarge nog negatief is. Natuurlijk zien we dat als investeerder niet graag. Bij een groeibedrijf als dit in deze sector is het echter geen verrassing. Het is cruciaal om zo snel mogelijk marktaandeel te winnen binnen de sector. Opschalen en naamsbekendheid vergaren ten koste van de winst. Dit komt onder andere door de vele acties die ze voeren. Allemaal onderdeel in de strijd om te winnen van de concurrentie.

Risico

Een bijkomend risico hierbij is dat het bedrijf kapitaal nodig heeft wat er simpelweg niet is. Een veelgemaakte keuze is dan om extra aandelen uit te geven. Dit is voor huidige investeerders in eerste instantie zeer nadelig. Jouw aandeel in het bedrijf verwaterd namelijk als het ware. Je wordt minder eigenaar met hetzelfde aantal aandelen doordat er meer aandelen bijkomen. Het doel van het bedrijf is hierbij om extra kapitaal te vergaren. Wanneer dit extra kapitaal goed wordt benut kan dit voor de lange termijn goed uitpakken.

Om in te schatten of het bedrijf voldoende kapitaal heeft kijken we naar de current ratio. Dit zijn de kortlopende bezittingen die binnen een jaar liquide gemaakt kunnen worden tegenover de kortlopende schulden. Schulden die binnen een jaar moeten worden betaald. oftewel:

Current assets / current liabilities = current ratio. In dit geval: 822.000 / 759.000 = 1,08.

Dat houdt in dat de kortlopende bezittingen voldoende zijn om de kortlopende schulden te dekken. Er is alleen weinig speling en zeker niet genoeg voor enorme investeringen. De kans op een aandelen uitgifte (share dilution) is daarom aanwezig.

Aandeelhouders

Eigenaar voorAandeelhouderAandelenWaarde (€)
7,41%Delivery Hero SE15.728.5001,1 Miljard
7,22%Jitse Groen15.318.7661 Miljard
5,92%Tiger Global Management LLC12.559.170857,8 Miljoen
5,04%Capital Research and Management Company10.700.065730,8 Miljoen
4,96%Blackrock, Inc.10.517.059718,3 Miljoen
4,22%Cat Rock Capital LP8.953.609611,5 Miljoen
2,28%UBS Asset management4.828.473329,8 Miljoen
2,26%The Vanguard group, Inc.4.792.816327,3 Miljoen
2,09%Abrdn PLC4.435.401302,9 Miljoen

Er is geen aandeelhouder die in verhouding erg veel aandelen heeft. Dat is positief, dat zorgt voor stabiliteit. Het feit dat de CEO zelf één van de grootste aandeelhouders is, geeft ook vertrouwen.

Lees ook: Aandelen kopen – Met deze kennis goed voorbereid

Recente kwartaalcijfers

Recent zijn de kwartaalcijfers van het tweede kwartaal van 2021 uitgekomen. De markt reageerde hier alles behalve positief op. Een daling van ruim 9% was het gevolg. Was dit een overreactie van de aandeelhouders en biedt het daarom kansen om goedkoop te profiteren van deze aandelen? Tijd om te kijken naar deze cijfers om te beoordelen of deze correctie van de Just Eat Takeaway aandelen terecht was.

Verenigde Staten

De daling is vooral het gevolg van de beperkte groei die Grubhub realiseerde. Dit Amerikaanse onderdeel wat recent is overgenomen door Just Eat moet zorgen voor de groei in Amerika. Een zeer belangrijke markt waar veel groei valt te halen. Dat juist hier de groei tegenviel was voor beleggers reden om aandelen te verkopen.

Vorig jaar groeide Grubhub in omzet en orders nog 10%. Ten opzichte van het vorige kwartaal was er géén groei. Daarbovenop lieten concurrenten wél zien dat het aandeel in de Verenigde Staten gegroeid is. Dit betekent dat Just Eat er nog meer geld tegenaan moet gooien om te groeien en concurrenten in te halen. Uber Eats en DoorDash zijn namelijk momenteel marktleider in grote delen van de Verenigde Staten.

Verder gaf Just Eat Takeaway zelf aan in 2021 een ordergroei van 45% te verwachten (exclusief de resultaten in de Verenigde Staten). Eerder werd verwacht een groei van 42% te zien in 2021. Een lichte verhoging dus.

Europa

In Europa gaf concurrent Deliveroo in zijn tweede kwartaal update aan een groei van 20% te verwachten in de orderflow voor dit jaar. Just Eat heeft de vooruitblik hierin niet veranderd.

Volgens analisten is de afstraffing van -9% terecht naar aanleiding van deze cijfers.

Conclusie

De koers van het aandeel Just Eat Takeaway is de afgelopen maanden erg gedaald. Daarboven op kwam de 9% daling na de publicatie van de tweede kwartaalcijfers. Volgens analisten een terechte daling. Op de vraag of dit een kans is om aandelen voor een mooie prijs aan te schaffen kunnen de dus kort zijn: waarschijnlijk niet.

Dit is een sector waarin ‘The winner takes It all’, daarom is groei in omzet ontzettend belangrijk. Just Eat Takeway heeft laten zien hier moeite mee te hebben. Vooral in Amerika waar de groei wellicht juist het meest belangrijk is. Het risico is daarom vergroot en de drempel om concurrenten te verslaan is hoger geworden.

Naar aanleiding hiervan zou ik zelf niet investeren in dit aandeel.