Meta Aandeel Analyse

Meta Aandeel Analyse – Facebook kopen?

Meta
Ticker: FB
ISIN: US30303M1027

In deze analyse gaan we kijken of Meta (Facebook) aandelen kopen momenteel een goede keuze is. Er is de laatste tijd veel gebeurd rondom dit aandeel. Zo heeft dit bedrijf recent zijn naam gewijzigd. Iedereen kent Facebook wel, maar dat is nu alleen nog het socialmediaplatform. Het aandeel zelf heeft zijn naam gewijzigd naar Meta. Waarom dit is nemen we ook mee.

Meta Aandeel Analyse

Meta is een Amerikaans bedrijf dat in 2004 is opgericht door Mark Zuckberberg, wie bovendien nog steeds CEO is. Het bedrijf Meta Platforms is het aandeel wat onder andere Facebook omvat. Naast Facebook bezit Meta het welbekende WhatsApp, Instagram, Messenger, Oculus, Workplace, Portal, Novi, Internet.org en ‘Metaverse‘. Die laatste omvat de tak van VR brillen waar Meta groot op in wil zetten als behulp van het bouwen van de ‘metaverse’.

Daarom ook de recente naamswijziging op 28 oktober 2021. Toen werd het aandeel ‘Facebook Inc’ gewijzigd naar ‘Meta Platforms’. Om aan te geven dat de focus en hun visie nu voornamelijk liggen bij deze Metaverse. Momenteel telt Meta zo’n 72 duizend werknemers.

Zoals je ziet, is Meta hun takken aardig aan het diversifiëren. Het overgrote deel van de inkomsten echter niet, dat komt weg bij de advertenties van de socialmediaplatforms. Deze tak valt onder het segment Family Of Apps, daar zo meer over. Dit segment was in 2021 goed voor 115,7 miljard dollar. Een flinke inkomstenbron voor Meta. Het andere segment van Meta, Reality Labs, was goed voor 2,3 miljard dollar omzet in ditzelfde jaar.

Samen met de reuzen Amazon, Alphabet (Google), Apple en Microsoft wordt Facebook gezien als één van de ‘Big Five’.

Lees ook: Freedom24 Review

De twee segmenten van Meta

Zoals hierboven kort genoemd kunnen we de verschillende takken van Meta onderverdelen in twee segmenten, namelijk Family Of Apps en Reality Labs.

Family Of Apps

Facebook

Het grootste platform waar het in eerste instantie mee begon. Deze tak is inmiddels zo groot dat het vierde kwartaal van 2021 zelfs een kleine terugval in het aantal gebruikers was te zien. Deze was nihil, namelijk 1,929 miljard gebruikers tegenover 1,930 in het derde kwartaal. Dit was voor veel beleggers een reden om uit het aandeel te stappen. Hierdoor zagen we na de bekendmaking van de resultaten over 2021 een enorme daling in de koers van Meta.

Het aantal gebruikers in de Verenigde Staten en Europa is al een tijdje gestagneerd. De groei zie je voornamelijk voortkomen uit ‘Asia Pacific’ en ‘Rest Of World’.

De ARPU (Average Revenue per User), oftewel de gemiddelde omzet per gebruiker is in de Verenigde Staten verreweg het hoogst. De groei in gebruikers heeft hier logischerwijs het meeste effect.

Gemiddelde omzet per gebruikerVierde kwartaal 2021
Wereldwijd$ 11,57
Verenigde Staten en Canada$ 60,57
Europa$ 19,68
Aziatisch-Pacifisch$ 4,89
Rest van de wereld$ 3,43

Instagram

Een community voor het delen van foto’s, video’s en privéberichten, evenals feeds, verhalen, rollen, video, live en winkels. Het gebruik ervan is net als bij Facebook gratis. Het business model zit hem wederom in de advertenties. Instagram is onder andere bekend van de reëels. Dit zijn kleine filmpjes van maximaal 60 seconden. Het algoritme zorgt voor relevante reëels waardoor mensen blijven kijken. Tussendoor worden advertenties getoond waar Meta aan verdient.

Er is zowel een website als mobiele app voor dit platform. Vooral de mobiele app is zeer populair. In 2017 is bekendgemaakt dat er ruim 800 miljoen geregistreerde gebruikers zijn op Instagram. In 2012 kocht Facebook het platform dat toen meer dan 30 miljoen gebruikers telde. Er is zo’n 1 miljard dollar betaald.

Messenger

Messenger werd opgericht op 9 augustus 2011. Kort na het oprichten kon je alleen berichten, foto’s en video’s delen. Later is dit assortiment verbreed met onder andere plaatjes (stickers), groepchats en de mogelijkheid om te bellen. Een redelijk vergelijkbaar aanbod met dat van WhatsApp.

WhatsApp

Wie kent het niet? Het meestgebruikte Chat netwerk wereldwijd. WhatsApp kwam in eerste instantie uit als mobiele app om te chatten via je smartphone. Toendertijd werd er nog veel gebruik gemaakt van SMS wat beltegoed kostte of waarvoor je een abonnement nodig had. Met de komst van WhatsApp had je alleen een internetverbinding nodig.

Buiten het chatten heeft WhatsApp de mogelijkheid tot (video) bellen. Verder kun je foto’s, video’s, geluidsopnames, contacten, locaties, documenten en stickers delen. De naam komt van het Engelse ‘What’s Up’ wat ‘Hoe gaat het’ betekent. Door de end-to-end-encryptie heb je optimale privacy met het gebruik van WhatsApp.

Toen WhatsApp in 2009 uitkwam was dit in eerste instantie alleen voor de iPhone (iOS). Kort daarna werd het ook voor andere besturingssystemen beschikbaar gesteld.

In 2014 werd Meta eigenaar van WhatsApp. Voor een bedrag van 19 miljard dollar.

Het ‘Family Of Apps‘ segment was in het vierde kwartaal van 2021 goed voor 3,59 miljard gebruikers, wat bijna de helft van de wereldbevolking is.

Reality Labs

Oculus

Als onderdeel van de metaverse zet Meta in op VR, Virtual Reality, en AR, Augmented Reality. Oculus is opgericht in 2012 om een VR gaming headset te ontwikkelen voor videogames. Hier was blijkbaar veel vraag naar. In een Crowdfundingsactie om 250 duizend dollar te verzamelen werd maar liefst 2,4 miljoen dollar opgehaald. In 2014 Heeft Meta Oculus overgekocht.

Oculus heeft met verschillende partijen samengewerkt. In 2015 werkte het samen met Samsung Electronics om het Gear VR accesoire voor Samsung Galaxy smartphones uit te brengen. Voor de Oculus Go werd er samengewerkt met Xiaomi. De in 2019 uitgebrachte Oculus Quest en Oculus Rift S zijn vervaardigd door Lenovo.

Workplace

Workplace is een communicatietool vooral gericht op bedrijven. Zo kunnen werknemers onderling communiceren, ook op afstand. De communicatie verliep jaren terug op de werkvloer een stuk stroever. Mede door de pandemie in 2020 zijn deze ontwikkelingen fors verbeterd. Dit komt door applicaties als Microsoft Teams, Zoom Meetings en dus ook door Workplace.

Meta Portal

Portal is een merk van slimme displays en videofoons. De productlijn bestaat uit vier verschillende modellen. Portal, Portal+, Portal TV en Portal GO.

Het begon met de Portal. Dit 10,1 inch grote apparaatje werd in 2018 uitgebracht.

Al snel daarna kwam de Portal+. Deze was een stuk groter met zijn 15,6 inch en werd eveneens in 2018 uitgebracht. In 2021 is deze ook in een kleinere variant op de markt gekomen, namelijk 14 inch.

Portal TV werd in september 2019 uitgebracht samen met de tweede generatie portal. Dit apparaat heeft een vormfactor die lijkt op de Microsoft Kinect met een ingebouwde camera en microfoon, maar geen display. Het maakt verbinding met een tv, waardoor de tv functies heeft die vergelijkbaar zijn met andere apparaten in de Portal-familie.

Portal Go werd voor het eerst geïntroduceerd in 2021. Dit 10,1 inch apparaat heeft een ontwerp dat vergelijkbaar is met de eerste generatie Portal en beschikt alleen over de liggende modus. Dit is het eerste Portal-apparaat op batterijen waarmee de gebruiker het uit het oplaadstation kan halen en naar andere locaties kan verplaatsen zonder het apparaat uit te schakelen.

Novi

Novi is een betalingsdienst die is uitgebracht door Meta. Het is een soort digitale portemonnee waarmee je wereldwijd digitaal geld kunt ontvangen en verzenden. Dit gebeurd snel, veilig en zonder kosten. Novi maakt gebruik van USDP (Pax Dollar). Dit is een digitaal betaalmiddel die op veilige blockchain technologie draait.

Momenteel kun je gebruik maken van Novi door middel van de App. Binnenkort wordt deze hoogstwaarschijnlijk geïmplementeerd in de overige apps van het ‘Family of Apps’ segment. Denk hierbij aan Messenger en WhatsApp.

De CEO van Meta

Zoals de meesten waarschijnlijk wel weten wordt Meta geleid door Mark Zuckerberg. Het management van een bedrijf is cruciaal voor de resultaten die een bedrijf neer zet. Daarom dat we kijken naar de CEO voordat we mogelijk een positie in het aandeel innemen.

Niemand kent het bedrijf zo goed als zijn oprichter. Dat Mark nog steeds aan het roer staat bij Meta is daarom erg positief. Van nul naar het enorme bedrijf wat het vandaag de dag is, met nog steeds erg veel ambitie wat tot op de dag van vandaag goed uitpakt. Hoe de recente strategie wijziging uit gaat pakken moet uiteraard nog blijken.

Mark heeft aan de Harvard Universiteit gestudeerd. Tijdens deze periode heeft hij Facebook opgericht. Dit deed hij samen met Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz, Sean Parker en Chris Hughes. In 2007 werd Mark uitgeroepen tot ’s werelds jongste ‘self-made’ miljardair op 23-jarige leeftijd. 

Van jongs af aan was hij al geïnteresseerd in software. Op de middelbare school schreef hij al software, zelfs een programma waarmee de computers bij hem thuis konden communiceren met die van de tandartspraktijk van zijn vader.

Competitieve voordeel van Meta

Als bedrijf is het prettig om een financiële ‘moat’ te hebben. Deze stelt je in staat om marges te handhaven of zelfs verhogen, maar kan gebruikers ook weerhouden om over te stappen. Meta heeft overduidelijk zo’n moat.

Lees ook: Wat is een moat

De ‘Family Of Apps’ producten hebben stuk voor stuk een bepaalde mate van ‘stickyness’. Wereldwijd worden deze platformen gebruikt, WhatsApp, Facebook, Instagram, Messenger. De overstap naar een onbekend of opkomend product is vaak groot. Dit gebeurd zelden, of is van korte duur. 

Denk ook eens aan hoeveel verschillende sites e.d. je jouw facebook hebt verbonden. Dit zorgt voor een gebruiksvriendelijke ervaring en zorgt ervoor dat de moat van meta nog groter wordt.

Al deze punten zorgen ervoor dat bezoekers blijven terugkomen, en dat is van enorm belang voor Meta. De gebruikers zijn namelijk hét verdienmodel van het ‘Family Of Apps’ segment.

Het verdienmodel van Meta

Meta verdient voornamelijk zijn geld aan advertenties. Deze advertenties kunnen vaak perfect op maar worden gemaakt voor de betreffende doelgroep. Door alle kennis die Meta over zijn gebruikers verzameld zijn deze advertenties uiterst relevant. Logischerwijs hebben bedrijven hierdoor veel over voor advertentieruimte op de platformen van Meta. Dit gebeurd allemaal met behulp van veel data en geavanceerde algoritmes. 

Kortom, een platform met enorm veel gebruikers en een doelgericht algoritme. Dit maakt Meta een enorme cash-machine. 

Het uitbreiden van dit verdienmodel kan op basis van een aantal aspecten. Het aantal gebruikers wat toeneemt en de besteding per gebruiker die groeit zijn enkele voorbeelden. Die eerste is echter een die op punt van stagnatie staat. Doordat Meta al zo enorm veel gebruikers heeft is de groei hier veel lastiger te realiseren. Dit is een van de redenen waardoor het aandeel flink zakte na bekendmaking van de kwartaalcijfers over het vierde kwartaal van 2021.

Meta geeft zelf aan dat de ARPU (Avarage Revenue Per User), omzet per gebruiker, wel nog een stuk omhoog kan. Een stagnatie in het aantal gebruikers van Facebook hoeft daarom zeker niet te betekenen dat de omzet groei er volledig uit is. Daarbij komt het ‘Reality Labs’ segment wat nog relatief in een vroeg stadium zit. Door het spreiden van de inkomens kan Meta de komende jaren flink doorgroeien. Dankzij de flinke cash-flow die voortkomt uit het ‘Family of Apps’ segment kan er veel geld worden geïnvesteerd zonder daar voor te hoeven lenen.

De Metaverse

Niet geheel onbelangrijk is de visie van het bedrijf. Waar Wil Meta naar toe? Zoals de recente naamswijziging al subtiel aangeeft, richt Meta zich op de Metaverse. Iets wat voor veel mensen moeilijk voor te stellen is hoe dat er uit komt te zien. Mark Zuckerberg gaf aan hier 10 miljard dollar per jaar in te willen investeren. Onderstaande video geeft je een beeld wat je er ongeveer van kan verwachten

Concurrentie en risico’s

Meta heeft verschillende grote concurrenten. De grootste strijd is die om schermtijd. Met de komst van TikTok is er een grote concurrent bij gekomen. Veel jonge social media gebruikers spenderen veel tijd op dit platform. Daarnaast zijn Snapchat, Youtube en Pinterest veel bezochte concurrenten.

Het is lastig te voorspellen hoe deze strijd verder gaat. Komen er nieuwe spelers of blijven de huidige platformen de grootste. TikTok is een goed voorbeeld van een nieuwe speler die in rap tempo marktaandeel van de rest heeft afgenomen. Het risico dat dit bij meerdere platformen gebeurd is zeker aanwezig.

Hoe Meta hier mee omgaat kan op verschillende manieren. Ze kunnen bijvoorbeeld, net als in het verleden, de concurrentie opkopen zoals we zagen bij Instagram.

Stel dat er geen concurrenten bijkomen, zelfs dan is het lastig te voorspellen hoe de marktverdeling zich gaat ontwikkelen. Welk platform wordt of blijft het grootste? Welk platform kennen we over 5 jaar nog, misschien wordt een van de platformen om nu onbekende redenen over een aantal jaar niet meer gebruikt.

Regulering

Een ander risico voor Meta zijn de overheden. De grote tech bedrijven zijn al eens eerder op het matje geroepen om hun monopolie posities. Als overheden besluiten dat Meta teveel macht heeft en dit in willen perken kan dat verkeerd uitpakken. Eerder is er al gesproken over een eventuele splitsing. Dat het aandeel Meta wordt gesplitst in de verschillende takken die ze bezitten. Niet meer een groot bedrijf.

Dat hoeft niet per definitie slecht uit te pakken voor het aandeel of het bedrijf. Voor een tak zoals WhatsApp zou dit wel een grote verandering zijn. Er moet dan gekeken worden hoe WhatsApp winstgevend kan worden. Een voor de hand liggende oplossing zijn advertenties of een abonnementsvorm. Dit kan leiden tot massale overstap op een concurrerend netwerk zoals bijvoorbeeld Telegram.

Privacy wetgeving

Meta bezit een hoop data over het gedrag van zijn gebruikers. Privacy wetgeving is daarom een belangrijk punt waar nog wel eens over wordt gestruikeld. De Europese Unie heeft gedreigd Facebook en Instagram offline te halen in de EU als bepaalde wetgeving werd doorgevoerd. Dit betreft een zaak tussen gegevens uitwisseling tussen de Verenigde Staten en Europa.

Een ander punt wat betreft privacy is de recente wijziging van het besturingssysteem van Apple. Het iOS systeem is aangepast met strengere privacy preventie. De persoonlijke data van Apple gebruikers kunnen daardoor beter worden afgeschermd. Hierdoor kan Meta het gebruikersgedrag lastiger vastleggen. Dit gaat ten koste van de doelgerichtheid van de advertenties. Bedrijven hebben hierdoor minder over voor een advertentie op Facebook of Instagram, aangezien dezen ook minder opbrengen.

Dit is een ander punt wat beleggers onzeker maakte over de toekomst van Meta. Toch gingen er geruchten in het eerste kwartaal van 2022 over een mogelijke omzeiling door Meta waardoor de doelgerichtheid van de advertenties weer een stuk beter was. Dit zou zeer positief zijn voor de cijfers van Meta. Woensdag 27 april komen de cijfers uit en zal er meer duidelijk worden.

Recessie

Tot slot kan de economie in een recessie raken. Dit zou een bedrijf als Meta ook raken. Wanneer het slecht gaat met de economie zullen bedrijven hoogstwaarschijnlijk moeten bezuinigen op de uitgaven. Advertentie/Marketing kosten zijn een kostenpost waar op kan worden bezuinigd. Dit resulteert in lagere prijzen die Meta kan vragen, door minder vraag naar de advertentieruimtes.

Hier zou de omzet van Meta door worden geraakt. Hoe groot de impact is zal afhankelijk zijn van de recessie. Of er een recessie komt is maar de vraag. Hoogstwaarschijnlijk zal er ‘ooit’ een recessie komen, maar wanneer dit zal zijn is afwachten.

Financieel Meta

Nu je een beter beeld hebt van hoe Meta in elkaar steekt, kunnen we gaan kijken naar de cijfers. Financieel staat Meta er erg sterk voor, en ook de omzet groeit sterk jaar op jaar.

In 2021 werd een omzet behaald van 33,671 miljard dollar, tegenover 28,072 miljard dollar in 2020. Een groei van 19,95% jaar op jaar.

Meta sloot het jaar 2021 af met een totaal aan bezittingen van 165,987 miljard dollar, waarvan 66,666 miljard dollar kortlopende bezittingen. Dit tegenover een totaal aan verplichtingen van 41,108 miljard dollar, waarvan 21,135 miljard dollar kortlopend. Financieel staat Meta er ijzersterk voor.

Brutowinst marge80,79%
Nettowinst marge33,38%

Waardering

Een cruciaal punt als belegger is de waardering van een bedrijf. Een bedrijf kan nog zo veel groeien, tegen de verkeerde waardering kun je een flink verlies te verduren krijgen. De discounted cashflow is een methode om een bedrijf te waarderen. Dit doe je aan de hand van verwachtingen voor de komende jaren. Hier zijn veel verschillende factoren die mee spelen. Zeker met de komende investeringen en het uitpakken van de Metaverse lastig te voorspellen.

Daarom kijken we in dit artikel niet naar die methode. Iedereen kan voor zichzelf nagaan hoeveel groei, marge en welke multiple je verwacht.

We gaan in dit artikel wel kijken naar de huidige situatie. De koers/winst verhouding is op moment van schrijven 13,37. Voor Meta is dat een enorm lage verhouding. Ter vergelijking, tijdens het dieptepunt van de corona crash in 2020 daalde deze verhouding naar 22,88. Dat terwijl de omzet de laatste tijd ontzettend hard is gegroeid.

De koers / omzet verhouding zit momenteel ook op een diepte punt.

Bron

Bovenstaande lijkt erg positief. Door de huidige onzekerheid over het bedrijf, met daarbij het slechte beurssentiment hebben er voor gezorgd dat het aandeel Meta zwaar is gedaald. Is de markt te pessimistisch, is Meta terecht afgestraft en zal de groei de komende jaren tegen vallen? Wij verwachten van niet. Een bedrijf als dit tegen deze waardering ziet er uit als een goede koop.

Waarde voor aandeelhouders

Een vorm van extra waarde creatie voor aandeelhouders is het kopen van eigen aandelen en het betalen van dividend. De voorkeur gaat naar het kopen van eigen aandelen. Bij het uitbetalen van dividend betaal je dividend belasting. Eigen aandelen inkopen wordt (nog) niet belast. Biden heeft hier wel plannen voor, dus wellicht in de toekomst.

Meta betaald momenteel geen dividend. Meta is een groei bedrijf dat zich ook voornamelijk nog op groei focust, ondanks de hoge marktkapitalisatie.

Eigen aandelen inkopen doet Meta daarin tegen wel. In 2021 heeft Meta voor 2,859 miljard dollar aan eigen aandelen ingekocht. Dit was goed voor een 1% vermindering van de uitstaande aandelen. Hierdoor ben je als Meta aandeelhouder voor een groter deel aandeelhouder zonder hier iets voor te hoeven doen.

Aandeelhouders

Als potentiële belegger wil je graag zien dat het management een relatief groot aandeelhouder is. Dat geeft logischerwijs meer motivatie om het maximale uit je bedrijf te halen. Het management heeft dan hetzelfde belang als andere aandeelhouders. Dit voorkomt mogelijke extra aandelen uitgifte, wat tegenover gesteld werkt als extra aandelen inkopen zoals hier boven besproken.

NaamEigenaar voor (%)AandelenWaarde in Miljarden
Mark Zuckerberg12.81%347,837,188$64.0
The Vanguard Group, Inc.6.7%181,965,468$33.5
BlackRock, Inc.5.82%158,101,319$29.1
Capital Research and Management Company4.69%127,333,370$23.4
FMR LLC4.56%123,730,800$22.8
State Street Global Advisors, Inc.3.47%94,303,590$17.4
T. Rowe Price Group, Inc.3.2%86,987,201$16.0
Eduardo Saverin1.97%53,463,148$9.8
Geode Capital Management, LLC1.5%40,627,257$7.5
Norges Bank Investment Management1.05%28,527,168$5.3

Bron

Conclusie

De huidige waardering van Meta is historisch erg laag. Dit kan leiden tot een mooie belegging voor de lange termijn, mits Meta blijft presteren. Dit is echter afhankelijk van verschillende factoren. Daarom moet je voor jezelf nagaan hoeveel vertrouwen je in Meta hebt, hoe de Metaverse zich gaat ontwikkelen, en wat eventuele concurrentie als gevolg kan hebben.

Bear Case

Het slechte geval, de Bear Case, is dat Meta vrijwel uitgegroeid is. Tegenvallende omzet cijfers en dalende gebruikers op de platformen en de Metaverse investeringen zonder resultaten. In dat geval zou het aandeel hoogstwaarschijnlijk nog meer dalen dan de huidige koers. Echter is er al veel tegenslag ingeprijsd.

Avarage Case

In het normale geval zal Meta zo’n 3 tot 11% stijgen per jaar. Dit is volgens analisten en het management zelf. Zelfs als er zo weinig groei inzit, is de huidige waardering redelijk ondergewaardeerd. De enorme cash flow kan worden gebruikt voor meer aandelen inkoop en/of dividend. Dit zou veel beleggers waarde creëren en veel nieuwe (dividend) beleggers aantrekken.

Bull Case

In het beste geval groeien de segmenten van Meta de komende jaren hard door. Nieuwe Facebook gebruikers waar dezen nog te halen vallen, zoals India, die een hard groeiende middenklasse heeft. Daarbij de Metaverse die goed uitpakt, waar Meta de touwtjes in handen heeft en hier bijvoorbeeld veel commissie voor krijgt. Een sterke innovatie in de VR brillen en andere segmenten die voor nog meer groei zorgt. Een business model voor WhatsApp die aanslaat en weinig tot geen bezoekers kost.

In bovenstaand geval zal Meta een ‘easy double’ zijn wat betreft de koers.

Meta aandelen kopen

Vraag je je af waar je deze aandelen kunt aanschaffen? Bij Freedom24 kun je aandelen van Meta kopen.

Disclaimer

Op moment van schrijven bezit de schrijver van dit artikel aandelen van Meta. Dit is geen financieel advies en de schrijver is geen financieel adviseur. Je bent altijd verantwoordelijk voor je eigen handelen. Dit artikel bevat affiliate links. Hierdoor kunnen wij in aanmerking komen voor commissies. Hier betaal jij niks extra voor.

Bron